עורכי דין עורכי דין - אינדקס אתרים של עורכי דין בישראל לפי תחומי התמחות.
עורכי דין-אודות צור קשר שימושון   משרד עורכי דין פרסום עורך / ת דין

פרסומת
אתר נט דין מאפשר לכל עורך דין רשום אשר אושר במערכת להוסיף מאמרים דעה טיפ או מידע אחר. חזרה אל
דף ראשי - עורכי דין







 
 
הוסף מאמר
תאריך:2/18/2009 שם הכותב:גיל קראוס שם המאמר:האשמת שווא בגניבה עשויה להוות לשון הרע
שאלה: במהלך ביקורי בחנות בגדים, ניגש אליי לפתע מנהל החנות והחל להאשים אותי בגניבה של חולצות מהחנות, על לא עוול בכפי. האשמתי בגניבה נעשתה בעת שהיו בחנות לקוחות רבים אשר שמעו את דבריו של מנהל החנות. האם אני יכולה להגיש תביעה כנגד החנות בגין הפגיעה בשמי הטוב ?

תשובה: בהחלט אפשר ועומדת לך עילת תביעה מכוח חוק איסור לשון הרע, כמובן בהנחה שאכן מדובר בהאשמות שווא.
בהתאם לסעיף 1 לחוק איסור לשון הרע, לשון הרע היא בין היתר דבר שפרסומו עשוי להשפיל אדם בעיני הבריות ואין ספק כי האשמה בגניבה שנעשית ברבים, עשויה להיות בגדר השפלה ולכן נכנסת היא בגדר לשון הרע. לפיכך, האשמתך בעבירה פלילית כמו גניבה בנסיבות המתוארות בשאלה, עשויה לזכות אותך בפיצויים מכוח חוק איסור לשון הרע.
שאלה דומה עלתה בפסק דינו של בית משפט השלום בחיפה במסגרת ת.א. 18314/04. במקרה זה דובר על אישה שהועסקה כדיילת בסניף של המשביר לצרכן, אשר הואשמה על-ידי קצין הביטחון של הסניף בגניבת מוצרי קוסמטיקה, לעיני עובדים ולקוחות של הסניף.
בית המשפט קבע בין היתר כי אין חולק שהאשמתו של אדם בגניבה הינה בגדר לשון הרע כהגדרתו בסעיף 1 לחוק, בפרט כאשר מדובר בפרסום המייחס לאדם עבירה ולא פרסום המייחס לו חשד לביצוע עבירה.
לאחר שנקבע כי התובעת אכן הואשמה לשווא וברבים וכי שמה הטוב נפגע, פסק בית המשפט לתובעת פיצויים בסך של 15,000 ₪.
בעניין הפיצויים חשוב להדגיש כי לפי החוק, ניתן לפסוק לנפגע במסגרת עילת לשון הרע פיצויים "סטטוטוריים" – כלומר פיצויים שאין צורך להוכיח בגינם נזק, כך שגם אדם שלא מוכיח שנגרם לו נזק עקב הפגיעה בשמו יוכל לקבל פיצויים מכוח החוק כל עוד הוא מוכיח שאכן עומדת לו עילת תביעה מכוח החוק.
בחוק נקבע כי גובה הפיצויים ללא הוכחת נזק יעמוד על סך של 50,000 ₪ לכל היותר וכאשר מוכיח הנפגע כי הפגיעה בשמו הטוב נעשתה במתכוון ניתן לפסוק פיצוי ללא הוכחת נזק בסך של 100,000 ₪ לכל היותר.
יודגש כי אין הכוונה שבכל מקרה ייפסקו הסכומים הנ"ל אלא מדובר כאמור בסכומים מקסימאליים ובכל מקרה בית המשפט קובע את הפיצוי ללא הוכחת נזק בהתאם לנסיבותיו.

כותב המאמר עורך / עורכת דין : גיל קראוס

אין במאמר זה משום יעוץ משפטי ו / או חוות דעת מחייבת. כל האמור במאמר זה הינו פרי עטו של העורך / העורכת דין ודעתו של הכותב בלבד

עורכי דין כל הזכויות שמורות נט דין © 2007 www.netdin.co.il