עורכי דין עורכי דין - אינדקס אתרים של עורכי דין בישראל לפי תחומי התמחות.
עורכי דין-אודות צור קשר שימושון   משרד עורכי דין פרסום עורך / ת דין

פרסומת
אתר נט דין מאפשר לכל עורך דין רשום אשר אושר במערכת להוסיף מאמרים דעה טיפ או מידע אחר. חזרה אל
דף ראשי - עורכי דין







 
 
הוסף מאמר
תאריך:2/18/2009 שם הכותב:גיל קראוס שם המאמר:התיישנות בפוליסת ביטוח תאונות אישיות
שאלה: נפגעתי בתאונה בשנת 2005, אבל הנכות הסופית שלי בעקבות התאונה נקבעה לי רק בסוף שנת 2007. ברשותי פוליסת ביטוח תאונות אישיות שרכשתי לפני מספר שנים. האם אני יכול להגיש תביעה לתשלום תגמולי הביטוח נגד חברת הביטוח בגין פגיעתי בתאונה או שמא פספסתי את המועד ?

תשובה: השאלה מעלה סוגיה חשובה ביותר בעניין של התיישנות תביעות לתגמולי ביטוח. ראשית, נבהיר את משמעות המושג התיישנות – בחוק נקבע כי גם אם לאדם עומדת עילת תביעה נגד אחר, בשלב כלשהו לא יוכל הוא להגיש עוד תביעה לבית המשפט בגין עילה זו שכן חלף זמן רב מדי מהיום שקמה עילת התביעה ועד מועד הגשת התביעה. תקופות ההתיישנות נקבעות בהתאם לנושא התביעה ולאמור בחוקים שונים.
ויודגש – הכוונה היא למועד הגשת התביעה לבית המשפט ולא לחברת הביטוח שכן רק החל ממועד הגשת התביעה לבית המשפט מפסיקים לספור את תקופת ההתיישנות.
סעיף 31 לחוק חוזה הביטוח, התשמ"א – 1981, קובע כי תקופת ההתיישנות של תביעה לתגמולי ביטוח היא 3 שנים לאחר שקרה מקרה הביטוח. כלומר, לאחר 3 שנים, לא ניתן עוד להגיש תביעה מכוח פוליסת ביטוח, גם אם לאותו אדם עומדת עילת תביעה מצוינת.
עד לפני מספר חודשים, התלבטו בתי המשפט מהו "מקרה הביטוח" בכל הנוגע לפוליסות ביטוח תאונות אישיות – פוליסות שמשלמות תגמולי ביטוח לאנשים אשר נפגעו בתאונה ורכשו פוליסת ביטוח מתאימה. במספר לא מבוטל של פסקי דין, נקבע כי מקרה הביטוח הוא מועד התגבשות הנכות – כלומר, רק מן המועד בו התגבשה נכותו הסופית של הנפגע, יש להתחיל ולמנות את תקופת ההתיישנות, גם אם מדובר בשנים רבות לאחר התאונה. בהתאם לפסיקה זו, אדם אשר נפגע בשנת 2005 כאמור בשאלה אך נכותו הסופית נקבעה רק בשנת 2007, יוכל להגיש את תביעתו לבית המשפט גם בשנת 2010, שכן מועד תחילת ההתיישנות הוא החל משנת 2007 – מועד קביעת הנכות.
לפני מספר חודשים, טרף בית המשפט העליון את כל הקלפים. במסגרת ע"א 1806/05, קבע בית המשפט העליון כי במסגרת פוליסות ביטוח תאונות אישיות, מועד אירוע התאונה הוא מקרה הביטוח והחל ממועד זה תחל להימנות תקופת ההתיישנות, ללא כל קשר למועד התגבשות הנכות הסופית.
כלומר, מכוח החלטתו המחייבת של בית המשפט העליון, ההתיישנות של 3 שנים תתחיל להיספר ממועד התאונה, כך שבמקרה המתואר בשאלה לא יוכל עוד כיום הנפגע להגיש תביעה, שכן האירוע התרחש בשנת 2005 והתביעה התיישנה.
לכן, חשוב מאוד כי כל אדם אשר נפגע בתאונה וברשותו פוליסת ביטוח תאונות אישיות, יזדרז להגיש את תביעתו לבית המשפט לפני שחלפו 3 שנים ממועד קרות התאונה, שכן לאחר מועד זה לא יוכל הוא לתבוע את תגמולי הביטוח, גם אם עומדת לו עילת תביעה. כמובן שלכל פסיקה יש חריגים כאלו ואחרים ומומלץ להתייעץ בעורך דין המנוסה בתחום בכדי לבדוק את נושא ההתיישנות.
יצוין כי קביעת בית המשפט העליון הינה מקוממת במקרים רבים, בפרט באותם מקרים שבהם הנכות הסופית מתגבשת זמן רב לאחר התאונה, ולאור זאת תלוי ועומד כיום דיון נוסף בבית המשפט העליון על הקביעה הנ"ל, אליו הצטרפה גם לשכת עורכי הדין, וכולי תקווה שבדיון הנוסף ישנה בית המשפט העליון את החלטתו ובכך יקל על ציבור המבוטחים.

כותב המאמר עורך / עורכת דין : גיל קראוס

אין במאמר זה משום יעוץ משפטי ו / או חוות דעת מחייבת. כל האמור במאמר זה הינו פרי עטו של העורך / העורכת דין ודעתו של הכותב בלבד

עורכי דין כל הזכויות שמורות נט דין © 2007 www.netdin.co.il