עורכי דין עורכי דין - אינדקס אתרים של עורכי דין בישראל לפי תחומי התמחות.
עורכי דין-אודות צור קשר שימושון   משרד עורכי דין פרסום עורך / ת דין

פרסומת
אתר נט דין מאפשר לכל עורך דין רשום אשר אושר במערכת להוסיף מאמרים דעה טיפ או מידע אחר. חזרה אל
דף ראשי - עורכי דין







 
 
הוסף מאמר
תאריך:2/18/2009 שם הכותב:גיל קראוס שם המאמר:רשלנות רפואית אחרי פגיעה בתאונת דרכים
שאלה: נפגעתי בתאונת דרכים ובעקבות זאת בוצע לי בבית חולים ניתוח לקיבוע שבר ביד. לאחר מספר חודשים ועוד לפני שקיבלתי פיצויים מחברת הביטוח בגין תאונת הדרכים, התברר לי כי הרופאים ביצעו לי את הקיבוע באופן לא תקין ובעקבות זאת פגיעתי הוחמרה ויש לי עיוות קשה ביד. האם אני יכול להגיש תביעה נגד בית החולים בעילה של רשלנות רפואית אשר החמירה את מצב ידי ?

תשובה: כל עוד המדובר ברשלנות שאירעה לפני שהליכי התביעה בגין תאונת הדרכים הסתיימו, לא תוכל להגיש תביעה בעילה של רשלנות רפואית.
סעיף 8(א) לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה – 1975, קובע כי מי שנפגע בתאונת דרכים יוכל לתבוע רק מכוח חוק זה ולא תהיה לו עילת תביעה מכוח חוקים אחרים, אלא אם נפגע בתאונה שנגרמה על ידי אדם אחר במתכוון (ואז אין לו עילה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים).
סעיף זה, אשר מכונה "ייחוד העילה", קובע למעשה כי אדם אשר נפגע בתאונת דרכים לא יוכל להגיש תביעה מכוח דיני הנזיקין הכלליים אלא יוכל כאמור להגיש תביעה אך ורק מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ובהתאם לאמור בחוק זה.
יתרה מכך, מכוח סעיף זה נקבע בפסיקה כי גם אם לאחר הפגיעה בתאונה טופל הנפגע באופן רשלני במוסדות הרפואיים ובעקבות זאת הוחמר מצבו, לא יוכל הנפגע לתבוע את המוסד הרפואי בגין הרשלנות ומי שיישא במלוא הנזק, כולל הנזק שנגרם בעקבות הרשלנות הרפואית, היא חברת הביטוח של הרכב בו נסע הנפגע, מכוח חוק הפיצויים כאמור.
הלכה זו נקבעה על-ידי בית המשפט העליון בע"א 3765/95, שם דובר על קטינה שנפגעה בתאונת דרכים ובעקבות רשלנות רפואית באבחון לקוי ובהעדר טיפול הולם נאלצו הרופאים לכרות את רגלה של הקטינה. בית המשפט קבע כי הוראות סעיף 8א' לחוק חוסמות באופן מהותי כל תביעה של הניזוק שאיננה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, גם אם המדובר בנזק שהוחמר בעקבות רשלנות רפואית ולכן הקטינה צריכה לתבוע את מלוא נזקה, כולל זה אשר נגרם בעקבות הרשלנות הרפואית, במסגרת התביעה אשר הגישה נגד חברת הביטוח של הרכב.
דברים אלו נכונים כל עוד עילת התביעה בגין הרשלנות הרפואית נולדה לפני שעילת התביעה לפי חוק הפיצויים הסתיימה, כלומר לפני שהתביעה מול חברת הביטוח בגין הפגיעה בתאונת הדרכים הסתיימה. במידה ומדובר במקרה שבו העילה נולדה כולה לאחר שעילת התביעה על פי חוק הפיצויים מוצתה, הרי שאין היא נשללת על פי עיקרון ייחוד העילה וניתן להגיש תביעה נפרדת בגין הרשלנות הרפואית שהחמירה את מצב הנפגע.
כך למשל נקבע על-ידי בית המשפט העליון בע"א 5835/01, שם דובר על מקרה שבו עבר הנפגע, כשנה לאחר שניתן פסק הדין בתביעה אשר הגיש עקב הפגיעה בתאונת הדרכים, ניתוח להוצאת מתכות שקובעו בגופו ונגרמו לו נזקי גוף עקב טענה לרשלנות רפואית. בית המשפט קבע כי מאחר והעילה לפי חוק הפיצויים כבר הסתיימה והנפגע לא יוכל לתבוע את חברת הביטוח של הרכב בגין הנזקים שנגרמו לו בניתוח הנ"ל, יכול הוא כעת להגיש תביעה נפרדת בגין הרשלנות הרפואית שאירעה כאמור לאחר סגירת ההליכים בגין תאונת הדרכים.

כותב המאמר עורך / עורכת דין : גיל קראוס

אין במאמר זה משום יעוץ משפטי ו / או חוות דעת מחייבת. כל האמור במאמר זה הינו פרי עטו של העורך / העורכת דין ודעתו של הכותב בלבד

עורכי דין כל הזכויות שמורות נט דין © 2007 www.netdin.co.il